sobota 19. ledna 2019



TAJINE

Nevím jak vy, já ale strašně ráda zkouším v kuchyni něco nového. Takže zkouším občas zabrousit do mezinárodní kuchyně. A to nejen evropské. Jednu zásadu se ale snažím dodržet – a to sehnat si přesně ingredience, které do předmětného pokrmu patří. Jak jinak totiž posoudit, zda Vám to chutná?
Takže buď při návštěvě restaurace zjistím, že mi něco chutná a rozhodnu se, že si uvedené jídlo zkusím udělat i doma, nebo mě nějaký recept zaujme na internetu.
Vím, že asijská kuchyně mi moc chutná, velmi často je to i jídlo, které je plné zeleniny, čerstvých bylinek a koření. Indie je zase hodně voňavá. No a naposledy mě zaujala i kuchyně marocká. V kořením mi přijde dost podobná indii a tak jsem se rozhodna vyzkoušet různá jídla připravovaná v tajine.
Tajine je název pro speciální hrnec kónického tvaru. Tvrdí se, že poprvé toto náčiní použili (a pravděpodobně i vyrobili) berberové, kteří potřebovali, aby při vaření nemuseli moc podlévat vodou. Páry a šťávy ze všech surovin při vaření postupují „komínem“ vzhůru, kde se srážejí a zase se vracejí do pokrmu. Výsledkem je pokrm šťavnatý a nesmírně voňavý. Všechny vůně se vzájemně prostoupí. V marocké kuchyni se všechny pokrmy připravované v tajine  překvapivě nazývají také tajine.
Já jsem si zakoupila tajine známé francouzské značky Emile Henry produkující varnou keramiku.

Takže tady je k dispozici jeden z možných receptů na tajine.

Nejprve si připravíme koření k marinování masa:
Pomeleme
½ lžičky semínek fenyklu
½ lžičky kardamomu
½ lžičky římského kmínu
½ lžičky chilli
přídáme ½ lžičky  mleté skořice a ½ lžičky mleté kurkumy
směs  smícháme s olivovým olejem a vložíme do ní nakrájené kostky masa
– asi ½ kg.
Maso může být jehněčí, hovězí nebo klidně i kuřecí
 (lepší je plec,  z kuřecího pak stehenní).
Maso promícháme ve směsi a uložíme do chladničky, klidně přes noc.

Suroviny na tajine
Olivový olej
2 velké mrkve na kostičky nakrájené
2 cibule nadrobno nakrájené
5 stroužků česneku
3cm nakrájeného čerstvého zázvoru
2 brambory
sůl, černý pepř  a lžíce cukru
Masový vývar
Hrst sušených švestek a černých oliv
1 celá plechovka loupaných rajčat
150g červené čočky

Postup:
Na olivovém oleji zpěníme cibuli, česnek. Přimícháme mrkev, zázvor, brambory. Osolíme, opepříme a  přidáme lžíci cukru. Přiklopíme a dusíme. Přimícháme maso, rajčata a podlijeme vývarem. Přidáme sušené švestky, olivy a nakonec červenou čočku. Opět dusíme. 


Hotový tajine posypeme posekanou čerstvou mátou.
Můžeme podávat třeba s petrželovým kuskusem, ale upřímně nejlépe chutná s chlebem.






A protože v marocké kuchyni se často používají do pokrmů nakládané citróny v soli a my máme zrovna sklizeň vlastních plodů (čili nestříkaných) rozhodla jsem se je naložit.
Recept např. 
Protože však lze citróny použít tak za 4-6 týdnů musíme s receptem počkat na příště. 

Žádné komentáře:

Okomentovat